söndag 6 juli 2014

Att ha sorgen i en liten ask


Jag läser just nu Malin Sävstams bok Kärleken är starkare än döden.. Hon börjar sin bok med en dikt som heter Lyssna.. om en önskan att bara få bli lyssnad på, ej att få ett problem löst.. Jag berättar om detta för en kompis som jag fikar med på eftermiddagen och vi kommer in på just det, att lyssna och ej lösa andras problem. Jag vet att hon bär på en sorg och jag vill att hon inte ska ätas upp av denna resten av livet.. Mm jag har lite svårt för offerkoftor. Då säger hon något klokt. Hon har sin sorg i en liten påse,  stor som en hand, den finns där och hon tittar i den ibland och låter sorgen bubbla upp med de känslor som finns och sen stänger hon påsen igen..

Jag går hem, fortsätter med Malins bok.  Malin pratar om att våga rida på vågen,  ej att paddla och styra så förtvivlat..  och då slår det mig att jag både paddlar och styr.  Jo då, jag har också en sorg i en ask, nä snarare en burk,  och locket är ordentligt stängt, fastskruvat faktiskt… för när något är över så är det över..

Malin förklarar det så klokt att när man själv är inne i sin sorg då finns alla runt omkring men när man börjar bli varse om verkligheten och vardagen igen då har  vännerna gått vidare med sitt. Jag har fantastiska vänner missförstå mig rätt nu =) och min burk börjar bli gammal.. I Malins bok drabbas läsaren av hennes sorg gång på gång och hon belyser den ut flera perspektiv.

Just nu har jag börjat skruva upp mitt lock, i burken ligger cancern, jag brukar bara nämna den som ”när jag var sjuk”…  och den här gången ska jag inte göra upp en gång för alla, jag ska göra som min kompis, plocka fram den när den pockar på och inte ha så bråttom att stänga locket igen. Det är inte sjukdomen i sig utan mera personen jag blev av den, tuff och stark…och tiden efteråt som på sätt och vist stått still och på ett annat sätt rusat fram i olika projekt.
Det är ok att känna som organisationen Ung  Cancer säger.  Och det är dags nu, för nya utmaningar väntar, och de får helt enkelt samsas =) Så det är min burk och mitt lock, jag är säker på att du har din =) .. Vågar du också lyfta på locket?  Och ta del av alla känslorna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar