tisdag 31 december 2013

Nyårslöften! Den här gången ska du hålla ditt löfte =)

Snart är det dags, om några timmar står du där och lovar något! Kommer du ihåg vad du lovade förra året? Hur gick det? Kanske var det så att du höll ditt löfte och du slutade röka, eller fick löpmedaljen runt halsen. Kanske lyckades du spara ihop till drömresan och kände sanden mellan tårna eller så inredde du äntligen källaren… Grattis!

 Men det kanske också är så att du inte höll ditt löfte och det svider lite nu, dina vänner håller ofta sina löften…och vad är det som gör skillnad?
Har kompisen tur? Som Ingemar Stenmark svarade reportern angående tur i en intervju. -Japp ju mer jag övar desto mer tur har jag!

Hur SMART A är dina löften, ej att förväxlas med intelligenta. När kom du på det? I stundens hetta? För att bräcka kompisen eller kanske ännu värre precis innan tolvslaget med en hel del innanför västen? Mm börjar jag närma mig sanningen?
Se ditt löfte som ett mål!

Inom coachingen pratar vi om SMARTA mål.

Är det Specifikt?  (Jag vill byta jobb)  (Du byter självklart ut jobb till vad som passar dig)
Är det Mätbart? ( Hur många jobb behöver du söka/ tidsram. Delmål)
Är det Attraktivt? ( Vad är det som gör det nya jobbet bättre än det gamla/ fördelar)
Är det Realistiskt? Finns det jobb i din bransch?

Tidsbestämt? När ska du ha nytt jobb?

Vilket är ditt Ansvar för att få ett nytt jobb?
Ansvarsfrågan är ofta den vi glömmer. Det är så enkelt att bara se alla hinder som kom i vägen, känslomässiga som faktiska, och lägga ansvaret på dessa. Men DU har också ett ansvar för att hålla ditt löfte eller nå ditt mål.
Så se ditt nyårlöfte som ett mål och jag lovar att det kommer att gå mycket bättre denna gång!

Berätta gärna hur det gick!
Lycka till och ha ett fint 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar